Worker placement (”utställning av arbetare”) är en mekanik där spelare turas om att välja handlingar från en gemensam pool av tillgängliga handlingar. Som exempel i Stone Age där man väljer att sätta sina stenåldersmeeplar på antingen trä, lera, fält, etc. Ofta blir en handling otillgänglig för de andra spelarna om en spelare väljer den. Spelarinteraktionen består då av att man gör handlingar för att förhindra andra att kunna göra dem. Om du ser att Olle behöver trä så kan du sätta alla dina arbetare på trä innan det blir hans tur, bara för att vara elak. (GoBo uppmuntrar inte till den sortens spelande, och det kommer som regel inte gynna dina vinstchanser om du gör saker som inte är optimala för din egna situation.)
Framträdande exempel på Worker Placement-spel är Agricola (2007), Le Havre (2008) och Caverna (2013), alla av speldesignern Uwe Rosenberg (även känd för Bohnanza (1997)). Dessa spel lever verkligen upp till namnet för det är tematiskt riktiga arbetare som man sätter ut på tematiskt riktiga ”sysslor”, såsom familjemedlemmar i Agricola som man sätter på att ploga ett fält.
Ett annat exempel på worker placement är Age Of Empires III (2007) av Glenn Drover. Skillnaden i det spelet mot de andra redan nämnda är att man inte verkställer handlingarna förrens alla arbetare är utställda. Först är det alltså en utställningsfas, sedan en verkställningsfas. Dominant Species (2010) har samma mekanik.