Här kommer första posten i (förhoppningsvis) en serie om olika spelmekaniker i moderna brädspel. Vi kommer gå igenom vad mekaniken går ut på i korthet, när den blev populär, och vilka spel i vår spelsamling som bygger på den. (Om du är mycket intresserad av spelmekaniker, överväg att titta förbi speldesignträffarna på söndagar kl 13-17!)
Deck building som spelmekanik går ut på att man modifierar sin draghög av kort under spelet. Draghögen är också därifrån man drar korten som tillåter en att göra handlingar som modifierar draghögen. När man får en bättre och bättre draghög så kan man alltså göra den ännu bättre ännu snabbare.
Deck building blev populärt med spelet Dominion runt år 2008. Tidigare hade det funnits många Collectible Card Games som Magic där man skulle bygga sin egen lek, men skillnaden var att i de så gjorde man det innan spelet började.
I Dominion drar man fem kort per runda som man använder för att göra handlingar och köpa nya kort. Man kan köpa kort som ger poäng, men de gör inget under spelet utan tar bara upp plats. Det blir ofta en fråga om timing när man ska sluta köpa kort som gör leken mer ekonomisk och istället börja köpa kort som ger poäng.
Efter att Dominion kom ut har många andra spel kommit som kopierat olika aspekter av Deck building mekaniken nästan rakt av. De som finns i vår samling är Mage Knight, Study in Emerald, Eminent Domain, Copycat, Rokoko, Thunderstone och Ascension.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |